SOK MOZGÁSSAL
Hasznos
gyakorlatok mindenkinek, aki fejleszteni szeretné a
képességeit:
ÍRÁS, OLVASÁS, FOGALMAZÁS, MATEMATIKA,
SPORT, ÖNBIZALOM, KÖRNYEZET,
KREATÍV GONDOLKODÁS
SPORT, ÖNBIZALOM, KÖRNYEZET,
KREATÍV GONDOLKODÁS
A tanárok különféle oktatási
módszerek bevezetésével próbálják javítani a gyerekek iskolai eredményeit. Ezek
a módszerek a fokozott motiváció, vagy a „verd a fejébe” tanulási módszer. Bizonyos
fokig eredményesek, valamelyik tanulónál beválik, valamelyiknél viszont nem.
Nos, miért is van ez? Amikor a gyerekek túlságosan akarnak, akkor a két agy fél
tevékenységét összehangoló mechanizmus egyszerűen „kikapcsol”, holott ez fontos
lenne a teljes aggyal való tanuláshoz.
Paul Dennison az
Edu-kinesztetika, vagyis a mozgást alkalmazó oktatás kifejlesztője, és
agyfélteke dominanciák első számú kutatója, aki szintén oktatással foglalkozott
és kutatta azt, hogy mi lehet az oka a „sikertelenségnek” alkotta meg ezt a
zseniális módszert, ami egyszerű mozgásgyakorlatokra épül. Alkalmazhatják
kicsik és nagyok, fiatalok és idősek egyaránt.
Az oktatási módszerek kezdenek
elavulttá válni, viszont egyre nagyobb az elvárás minden területen. Dr.
Dennison az agykutatás elméleti eredményeinek felhasználásával lehetővé tette,
hogy a gyerekek olvasási nehézségei megszűnjenek, hogy szívesen tanulja azokat
a tantárgyakat is, amelyeket azelőtt nem szeretett. A két agyfélteke
összehangolásával és áthangolásával óriási sikereket ért el a dislexiás,
disgráfiás gyerekeknél. A módszer neve Dennison féle laterális áthangolás.
A Dennison féle laterális
áthangolás azért eredményes, mert a természettel összhangban működik, a tanulás
természetes útját követi. Az áthangolás képessé tesz a középvonal keresztezésére,
felszabadít az állandó kontroll alól és bekapcsolja a mozgásba a jobb
agyféltekét is.
A bal agyfélteke akkor aktív,
amikor a testem jobb oldalát használom, a jobb pedig pontosan fordítva, amikor
a bal oldalamat használom. Olyan az agyam, mint egy nagy X betű. A középvonal
gyakorlatok pontosan olyan testmozgások, amelyek a két agyféltekét együttes
mozgásra, harmonikus mozgásra szoktatják, hogy egyre jobban működjön ez a nagy
X.
A jobb agy fél az ösztönös, a
megérzés, a teljes kép látása, a túlélési ösztön képessége, a befogadó részem.
A bal agy fél a próbálkozó, a
részletek, mások kedvében kell járni, aggódás, tudatos kontroll, az
önmegvalósítás, és az erősebben kell akarnom, a kifejező részem. Az eredményes
tanuláshoz mindkét agy félre szükség van.
Mozgásra mindenkinek szüksége
van. Nos, ezek a gyakorlatok sokszor mosolyt csalnak a másik arcára, mert nem
sikerül mindig tökéletesen megoldani a feladatot. A mosoly eleve hatásos
gyógymód, hogy könnyebben tanulhassunk. A gyakorlatok elvégzésére meglepően
kevés időt kell fordítanunk.
A keresztlendítések fontos gyakorlatok, ahhoz, hogy mindkét agy fél egyszerre tudjon működni, vagyis „bekapcsolt” állapotba kell kerülni.
Sokaknak már ez az egyszerű gyakorlat is nehezükre esik. Nézzük meg miért is? Ilyenkor mindig csak az egyik agy fél működik egy időben. Azok a gyerekek, akik baba korukban sokat csúsztak-másztak, ők megtanulták agyuk mindkét felét egyszerre használni.
Dr.
Dennison módszere segít abban, hogy ez az áthangolás után teljesen rendbe
jöjjön és így a két agy fél, mint két jó testvér együttműködik. Akiknek
ez nem adatott meg, ők sajnos nem tudják, vagy csak kevésbé tudják hasznosítani,
alkalmazni, hogy agyuk mi8ndkét fele egyszerre működjön tanulás közben.
Molnár Klára parapszichológus;
30-438-9514;
molnarklara@t-online.hu;
www.angyalfeny.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése